Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přecházet koleje je bezpečnější než použít podchod

20. 09. 2010 21:41:52
„Prosíme cestující, aby k odchodu z nástupiště užívali výhradně podchod.“, něco podobného ozývá z amplionů na většině českých nádraží. Naše ošklivé město nevyjímaje. Někdy tato rada může být téměř životu nebezpečná.

Přes dva roky jezdím do Prahy, minimálně jednou týdně. Od dob začátku mých vysokoškolských studií téměř denně, někdy i o víkendy. Nádraží máme poměrně hezké, velké, i když kvůli němu tehdy za komunismu zbourali plno historických budov a zprznili náměstí.

Cesta do nádražní haly mi z domova trvá asi dvacet minut. Je to velká oklika a existuje alternativa. Jít „zadem“ přes parkoviště. Cesta se pak zkrátí téměř dvounásobně a rychlým krokem si to na nástupiště z domu doštrůdluju za 10 minut. Vynikající, pokud člověk spěchá.

Má to jednu vadu – v cestě běžnému cestujícímu stojí koleje. Hned dvě. U nich se tyčí prastará zrezlá značka zakazující jejich přechod. Nikdo si s tím nedělá hlavu, na obě strany vidíte alespoň kilometr a snad ani francouzský TGV by nebyl hrozbou.

Tuhle jsem tam šel a vyfásnul roztomilých 100 kč pokuty (nejnižší sazba, nejvyšší je údajně tisíc korun). Přešel jsem dvě naprosto přehledné koleje a policajti v civilu, hrajíc starší manželský pár střední vrstvy, si mě už chytli. Byl jsem zpraven o tom, že nemám přecházet koleje, protože na nich za rok umře zbytečně moc lidí. I když policista se tvářil, že je pro něj pokutování přechodu kolejí velká pruda, pokutičku mi navalil. Dodal, že přecházet bych mohl, pokud bych byl vyškolen jakýmsi osvědčením ČD Op 16. Myslím si, že by nebylo marné takové osvědčení mít. (Podle internetu by se mělo jmenovat Předpis o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci).

A tak jsem jel dnes opět do Prahy. Spěchal jsem, proto jsem ušetřil deset minut cestou „zadem“. Tentokráte jsem chtěl vyzkoušet, o kolik by se prodloužila má cesta, užil-li bych pravý podchod. Tak bych dodržel zákon a připadal si jako spořádaný ovčan.
Cesta zadem má totiž vlastní alternativu. A to takovou, že užijete samostatný podchod, kterým se dostanete na konec čtvrtého nástupiště. Pak stačí přejít na jeho začátek a dostanete se do hlavního podchodu pojícího všechna nástupiště s halou (jak je to třeba na pražském Hlavním nádraží).

Ušetřený čas jsem nezměřil.

Když jsem slezl schody do podchodu, objevil jsem se v značně zapáchajícím a především hodně tmavém prostoru. Zde zřejmě moji vrstevníci tráví spousty volného času chlastáním, močením a sprejováním. Nikdy mě tato zábava moc nebrala, a tak nevím, jestli je to tak super. Nicméně v tu chvíli mi to tak skvělé nepřišlo.
Světla nesvítila, dráty čouhaly ze stropu. Ještěže mimořádně svítilo slunce, a tak poskytovalo dost světla, aby se člověk dokázal navigovat na druhý konec podchodu. Co už vidět nebylo, byl žlab na odvod vody uprostřed. V normálních podchodech na sobě má kovový kryt. Zde byl kryt vyvrácen, navíc značně narezlý – vhodné pořezat si nohu, chytit nějaké to TBC a podobně. Jak jsem nečekaně stoupl do cca 20 cm hluboké díry, svalil jsem se na zem. Div jsem si nezvrkl a nezlomil nohu. Ušpinil jsem si kalhoty a odřel kotník (žádné velké zranění, ale nepotěší). Skvěle. Pomalu jsem se dopajdal na konec podchodu a vylezl ven. Cesta do haly pro lístek a k vlaku už byla bezpečná. Kvůli zmíněnému defektu a problematické cestě skrz podchod moje počítání času nemělo smysl.

Ponaučení?
Kdybych byl přešel 4metrový úsek přes koleje, na kterých v rozmezí minimálně 15 minut nic nejelo, dorazil bych do vlaku mnohem dříve a bez zranění. Amplióny důrazným hlasem vyžadují cestu podchodem (pro „naši vlastní bezpečnost“), přičemž správce nádraží se o ně nestará – a naše bezpečnost je v nich ohrožena. Kdo to má v hlavě v pořádku, nemá problém rozhlédnout se před vstupem na koleje a případně počkat, než projede vlak. Osvědčení Op 16 přitom vůbec nepotřebuje. Možná jen pomalejší nebo nemohoucí lidé by měli raději užívat podchodů. Nicméně stav podchodů je takový, že bez baterky a možná horolezeckých postrojů s helmou je do nich neradno chodit. Nejspíš by hlášení na nádraží mělo hlásit: pro přístup na nádraží rozhodně nevyužívejte podchod – pro vaše vlastní bezpečí.

Autor: Petr Štěpán | pondělí 20.9.2010 21:41 | karma článku: 21.39 | přečteno: 1510x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Tomáš Králíček

Fašista Mosley zabil nadějného politika sira Oswalda Mosleyho

Sir Oswald Mosley patří mezi nejpozoruhodnější politiky britské historie 20. století. Jeho přerod ve vůdce britského fašismu byl ale jedním z jeho nejhorších politických rozhodnutí. Definitivně tím zabil sebe - nadějného politika.

17.8.2017 v 14:13 | Karma článku: 8.27 | Přečteno: 226 | Diskuse

Jiří Turner

Potvrzeno! Brouk Pytlík je nesmrtelný!

Mohlo by se zdát, že se to rozumí samo sebou, protože kreslení hrdinové jsou nesmrtelní z podstaty věci, ale nesmrtelný je zjevně i jeho předobraz, stejně jako používané příměry.

17.8.2017 v 12:05 | Karma článku: 14.78 | Přečteno: 749 | Diskuse

Libuse Palkova

Proč ze mě nikdy nebude modelka

Dřív byly vzorem pro mladé dívky manekýny, dneska je nahradily a zcela vytlačily modelky. Holky které po kariéře modelky netouží, nejsou prý normální. Opravdu se všechny chtějí jen promenádovat před kamerami?

17.8.2017 v 11:25 | Karma článku: 9.18 | Přečteno: 718 | Diskuse

Marek Valiček

...co vy tady takhle při mlíku?

Takový to idylický ráno na vsi u konzumu. Nikam se neženete, protože vás netlačej povinnosti a tak si u stolu před kvelbem dáte rohlík a mlíko k němu přímo z krabice.

17.8.2017 v 10:24 | Karma článku: 29.03 | Přečteno: 727 | Diskuse

René Melichar

Soubouří aneb taková tu nebyla víc jak 60 let!

Po několika pokusech se mi ho konečně podařilo zavřít, přesněji řečeno po sedmi, bylo to totiž jako chtít uvěznit právě kynoucí chlebové těsto do klícky na kanárka,

17.8.2017 v 9:00 | Karma článku: 14.22 | Přečteno: 334 | Diskuse
Počet článků 22 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2144
Student Univerzity Karlovy


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.